Fjernelse af tand

Fjernelse af tand 2018-06-26T15:41:45+00:00
Sådan bør du forholde dig efter operation
Såret bør lades i ro

​Undgå al berøring med fingre, lommetørklæder eller ligende. Undgå ligeledes at “suge” i såret. Du bør holde dig i ro og undgå varm mad og drikke.​

Tandbørstning

​Bør undlades i det opererede område, men bør foretages forsigtigt på de andre tænder.

Smerter

​Kan forekomme de første dage. Tag smertestillende tabletter efter behov.

Alkohol

​Fortynder blodet og øger risikoen for blødning. Vent derfor minimum 36 timer efter operation med at nyde alkohol.

​Mundskyldning

​Der skylles med klorhexidin mundskyllevæske morgen og aften. Undlad at skylle 1 time før og efter tandbørstning, da tandpasta ophæver virkningen. Man kan ofte se et hvidligt område ved operationssåret. Dette er ikke betændelse, men begyndende sårheling.​

Hævelse

​Forekommer ofte efter operation og kan vare i 2 – 3 dage. Denne hævelse er ikke udtryk for betændelse. Hævelsen kan formindskes den første dag, ved at lægge ispose pakket ind i klæde på kinden.

Spisning

​Den første dag bør indskrænkes til flydende, kold kost – de efterfølgende par dage blød kost.​

​Blødning

​Kan forekomme moderat den første dag. Hold dig i ro. Hold hovedet højt, læg evt. en ekstra pude under hovedet om natten. Ved kraftigere blødning kan man – med omhyggeligt renvaskede fingre – anbringe en steril gazetampon på såret, og bide hårdt sammen.

Hold hovedet højt og munden lukket i 1/2 time, og læg et koldt omslag på kinden. Hjælper dette ikke, gentages ovenstående behandling.

Rygning

​Bemærk at tobaksrygning nedsætter sårhelingen, og bør begrænses til et minimum i helingsperioden.​